Ziua Naţională fără Tutun este marcată, în fiecare an, în a treia joi din luna noiembrie, în scopul sensibilizării populației României în ceea ce privește beneficiul renunțării la fumat.
Agenţia Naţională Antidrog (ANA) se alătură campaniei de marcare a acestei zile, prin activități și măsuri specifice menite să informeze. În același timp dorește să tragă un semnal de alarmă cu privire la efectele nocive determinate de fumat în general.
Astfel, la nivel național, ANA, prin Centrele de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog, va desfășura o campanie on-line de informare, sensibilizare şi conştientizare cu privire la pericolele consumului de tutun şi practicile comerciale ale companiilor de tutun.
Tema este în concordanţă cu cea propusă anul acesta de Organizația Mondială a Sănătății pentru marcarea Zilei Mondiale Fără Tutun #TobaccoExposed. Ideea este să se prevină consumul de tutun în general, prin:
- protejarea tinerilor de influența industriei tutunului
- demontarea miturilor și expunerea tacticilor de manipulare utilizate de această industrie.
Prin activitățile realizate în cadrul campaniei de marcare a Zilei Naționale Fără Tutun, Agenția Națională Antidrog își propune să contribuie la conștientizarea tinerilor în legătură cu manipularea de către companiile din industria tutunului (diversitatea produselor din tutun și atractivitatea design-ului, gratuitatea produselor etc. ) urmărind, în acelaşi timp, informarea și educarea noilor generații cu privire la riscurile fumatului activ și pasiv.
Consumul de alcool, tutun și droguri în școlile din România
Potrivit rezultatelor Studiului în şcoli privind consumul de alcool, tutun şi droguri ilicite în România – ESPAD 2019, realizat de Agenţia Naţională Antidrog:
- Consumul de tutun în rândul adolescenţilor se menţine la valori similare celor observate în studiul anterior. Astfel, consumul de tutun de-a lungul vieții (care au consumat cel puțin o dată în viață) este de 49,5%, față de 41% media europeană.
- Diferenţiat pe sexe, se observă valori asemănătoare ale consumului de tutun, atât în rândul băieţilor, cât şi al fetelor. Asta înseamnă că fetele tind să adopte acelaşi comportament de consum cu al băieților (49,4% băieți, față de 49,6% fete).
- Consumul de ţigări în ultimele 30 de zile își menține un nivel similar celui observat în 2011, ajungând la 31,2%.
- Consumul zilnic de țigări în ultimele 30 de zile revine la valoarea înregistrată în 2011, respectiv 18,4%.
- Faţă de riscurile consumului de tutun, adolescenţii au o percepţie mai scăzută asupra consecinţelor nefaste la care se expun. Doar 12% aceştia văd un risc ridicat dacă fumează ocazional. Aceeaşi percepţie scăzută asupra riscului ridicat o au adolescenţii şi faţă de consumul ţigărilor electronice (1-2 ori). Doar 9,1% dintre ei au indicat în acest tip de comportament un risc ridicat. În schimb, 59% apreciază ca fiind un risc ridicat să fumeze unul sau mai multe pachete de ţigări pe zi.