Situația creată, din cauza restricțiilor de circulație a persoanelor în starea de urgență, a dus la intensificarea comerțului online cu alimente de toate tipurile. Se comercializează produse alimentare proaspete, refrigerate, congelate, preparate, și uneori împreună cu produse nealimentare. Prin urmare se impune o atenție sporită a consumatorilor.
„Este necesar să se verifice modul de prezentare, integritatea, separarea și ambalarea (pentru a evita contaminarea încrucișată) precum și respectarea condițiilor de păstrare specifice fiecarui tip de aliment”, avertizează Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor.
Consumatorii trebuie să urmărească atent cerințele privind comanda, livrarea și transportul, data expedierii alimentelor și respectarea condițiilor prescrise de păstrare și consum a acestora.
La primirea alimentelor trebuie verificată data durabilității minimale sau data limită de consum a produselor.
Vânzarea la distanţă a produselor alimentare presupune respectarea de către comercianți a acelorași cerințe referitoare la siguranța alimentelor ca şi în cazul vânzării produselor în magazine.
Înainte de a se finaliza achiziția online, cei care vând produse alimentare trebuie să informeze consumatorii cu privire la:
- -datele de contact
- -caracteristicile alimentelor comercializate
- -termenii şi condiţiile de livrare
La comanda online a produselor alimentare trebuie verificate următoarele aspecte:
- – numele sau denumirea comercială, adresa și alte date de contact (telefon, email) ale comerciantului de la care achiziționează produsele,
- – denumirea produsului alimentar,
- – lista ingredientelor,
- – cantitatea netă de produs alimentar,
- – condiții speciale de transport (pentru alimente congelate sau refrigerate) / depozitare / păstrare și / sau condiții de consum,
- – ingrediente care pot provoca alergii sau intoleranțe (dacă e cazul),
- – declarație nutrițională (unde se impune).
La primirea produselor alimentare comandate trebuie avute în vedere;
- – modul de prezentare al coletelor (pachetele să fie intacte, fără urme vizibile de deteriorare, de exemplu scurgeri de lichide),
- – numărul, tipurile / sortimentele și cantitățile de produse primite să corespundă cu cele comandate,
- – starea termică a produselor primite (pentru produsele ușor alterabile, refrigerate, congelate) care trebuie să corespundă cu recomandările producătorului de pe etichetă,
- – integritatea produselor alimentare (ex. fructele sau legumele să nu fie zdrobite, cu semne vizibile de mucegai, etc.) și a ambalajelor individuale (ambalajul să nu fie deteriorat, rupt, pe care să nu mai fie lizibilă lista de ingrediente, data limită de consum, etc.),
- – etichetele produselor alimentare (existența datei durabilitățîi minimale sau a datei limită de consum și încadrarea produselor în aceste termene, etc.),
- – bonul fiscal ce conține informații despre produsele livrate și furnizor (cum ar fi denumire produs, cantitate, preț, magazinul de la care s-au achiziționat, etc. ), util în cazul în care un produs este neconform și consumatorul dorește să facă reclamație.
Consumatorii pot sesiza nereguli din domeniul siguranței alimentelor, apelând gratuit, din orice rețea de telefonie, numărul de telefon Call Center ANSVSA: 0800 826 787.