Viaţa copiilor din satele vasluiene s-a înrăutăţit considerabil  în perioada pandemiei, arată o cercetare realizată de World Vision România.  Conform cercetării 60,4%  dintre părinţii din județul Vaslui nu au lucrat, iar 39,64%  dintre vasluienii  chestionați nu au reuşit să asigure deloc sau au asigurat parţial alimentele, medicamentele sau produsele de igienă. 

Cercetarea derulată de Fundația World Vision România, în perioada 10 mai – 27 iunie 2020 face o radiografie a bunăstării copilului din mediul rural în perioada pandemiei de COVID-19. Au fost urmărite trei aspecte esențiale: bunăstarea materială, cea emoțională și accesul la educație. Rezultatele cercetării arată că la niciunul dintre aceste capitole copiii din mediul rural nu stau bine. Mai mult, pe măsură ce gradul de vulnerabilitate al unei familii creşte, nivelul de bunăstare emoţională şi educaţională a copilului scade considerabil.

Familiile și gospodăriile vulnerabile din satele vasluiene, pe minus la alimente, produse de curățenie și igienă sau medicamente  

Cercetarea şi-a propus să evalueze dacă familiile din mediul rural şi-au diminuat veniturile în pandemie. Concluzia este că situația acestora s-a înrăutăţit considerabil.

Mai precis, aproape 19% dintre respondenţi au declarat că veniturile le-au scăzut din cauza concedierii, şomajului tehnic ori a imposibilităţii de a mai lucra cu ziua. Pentru alţi 46,45%  dintre  părinții respondenţi satele vasluiene, asistați social, însă, pandemia nu a făcut decât să le adâncească problemele.

Părinţii au fost întrebaţi dacă reuşesc, în situaţia dată, să asigure necesarul familiei pe anumite categorii de produse.

  • 41% (2 din 5) au fost nevoiți să adopte strategii de reducere a cheltuielilor familiale în perioada de izolare.
  • 27% (27,80% la nivelul județului Vaslui) dintre cei care au adoptat strategii de reducere a cheltuielilor declară ca au rămas fără locuri de muncă, din cauza concedierii, a șomajului și imposibilității de a lucra cu ziua.
  • aproape 40% (39,64% la nivelul județului Vaslui)  din respondenţi nu au reușit să asigure alimentele sau le-au asigurat parțial.
  • Nici când vine vorba despre medicamente sau produse de igienă lucrurile nu au stat mai bine: peste 40% (41,94% la nivelul județului Vaslui) dintre părinți nu au reușit să le cumpere ori le-au achiziționat parțial.

Peste 65% dintre elevii din satele vasluiene nu au participat la ore online 

  • Aproximativ 40% (65,48% la nivelul județului Vaslui) dintre elevii din mediul rural nu au participat la ore online.
  • Doar 64% (46,58% la nivelul județului Vaslui) dintre cadrele didactice au organizat ore online. Restul au trimis și exerciţii prin telefon, Whatsapp, Messenger ori teme printate copiilor, pentru că aceştia nu aveau mijloace de conectare online.
  • Peste 55% (58,34% la nivelul județului Vaslui) dintre părinţi nu au un dispozitiv digital pentru fiecare elev din familie. 8% (10,48% la nivelul județului Vaslui) dintre respondenți afirmă că nu dețin niciun dispozitiv care să-i permită copilului să-și continue educația acasă.

Doar 20% au afirmat că în familiile lor copiii au urmărit emisiunile Teleşcoala organizate de Ministerul Educaţiei.

La nivelul județului Vaslui, 60,09% au afirmat că în familiile lor copiii NU au urmărit emisiunile Teleșcoala. 8 % din cauză că nu au avut televizor care să le permită să urmărească emisiunea, proporția atingând valori foarte mari în Cluj (22 %) și Vaslui (15,15%).

Partea calitativă a cercetării World Vision România a constat în interviuri telefonice cu 62 de directori de școală din mediul rural, din comunitățile în care Fundația activează. Conform directorilor, noul an școlar va începe sub următoarele auspicii:

  • 1 din 4 şcoli nu are conexiune la Internet. (5 din 13 școli nu au conexiune la internet la nivelul județului Vaslui)
  • 9 din 10 şcoli nu au laptop/ PC/ tablete pentru educația digitală. (13 din 13 școli nu au dispozitive pentru educația digitală la nivelul județului Vaslui)
  • 87% (67,87% la nivelul județului Vaslui) dintre directorii de școală cred că învăţarea online nu mai trebuie extinsă.
  • 60% dintre ei cred că procesul educațional va fi afectat din cauza pandemiei și materia trebuie reluată, 16% cred că starea emoțională a elevilor va fi afectată și 13% cred că riscul de analfabetism va crește ca urmare a crizei COVID-19.

Emoţiile copilului, neglijate în satele vasluiene în perioada pandemiei 

Aproape un sfert dintre părinții chestionați (22,85%, iar la nivelul județului Vaslui procentul este de 25,02%) nu și-au lăudat niciodată copilul sau au făcut-o doar câteodată în perioada pandemiei.

Aproape o cincime din părinții chestionați au declarat că își îmbrățișează copiii necondiționat doar câteodată sau deloc. La nivelul județului Vaslui 22,59% dintre părinți declară că își îmbrățișează copiii doar câteodată.

O treime din respondenții părinți (31,4%, iar la nivelul județului Vaslui procentul este de 28,86%) nu au petrecut aproape deloc mai mult timp cu copiii lor pe perioada stării de urgență, când aceștia ar fi avut nevoie de suport socio-emoțional sporit.  Cu toate acestea, proporția părinților care consideră că au gestionat pozitiv starea de tensiune indusă de pandemie a fost de aproape 81%.

Se remarcă din nou faptul că proporția părinților care nu au oferit copiilor confortul emoțional de care aveau nevoie în perioada pandemiei este foarte mare în cazul familiilor vulnerabile din punct de vedere economic.

Metodologia și eșantionul cercetării 

Cercetarea a fost derulată telefonic în perioada 10 mai – 27 iunie 2020 și a vizat colectarea de informații din județele Cluj, Dolj, Ialomița, Vaslui, Iași, Vâlcea. În total 139 de comune cu 313 sate.

Cercetarea a vizat două grupuri ţintă şi a folosit două categorii de metodologii:

  • componenta cantitativă materializată prin aplicarea unui chestionar adresat părinţilor copiilor beneficiari ai proiectelor World Vision România.
  • componenta calitativă ce a folosit un ghid de interviu adresat directorilor de şcoală şi reprezentanţilor autorităţii locale (primar, vice-primar şi asistenţi sociali).

Cercetarea cantitativă a cuprins un univers de 1.769 părinți ai copiilor de vârstă școlară. Peste 75% dintre cei chestionați provin din familii cu multiple vulnerabilități.

World Vision România face un apel la sprijinirea continuă a școlii românești, în special al învățământului rural. Astfel, Fundaţia a lansat campania de strângere de fonduri dedicate intervenției de urgență în sprijinul școlilor și copiilor din mediul rural, odată cu începerea școlii.

World Vision are în vedere pentru debutul noului an școlar intervenția pentru cel puțin 6.600 de copiii şi 100 de profesori. Aceștia fac parte din 80 de comunităţi nevoiaşe de la sate. În atenția fundației sunt  și 27 de şcoli şi șase grădiniţe care au nevoie de renovări și reabilitări în regim de urgență.

Despre World Vision România 

World Vision România este o organizaţie care desfăşoară programe de intervenţie umanitară de urgenţă, dezvoltare şi advocacy, punând în centrul activității sale bunăstarea copilului. Organizaţia se concentrează asupra muncii cu copiii, familiile şi comunităţile, în scopul depăşirii sărăciei şi nedreptăţii. Fundaţia lucrează cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasă, etnie sau gen.

World Vision România face parte din parteneriatul World Vision International prezent în aproape 100 de ţări din întreaga lume. În 30 de ani de prezenţă în România, a ajutat peste 500.000 de copii şi adulţi, în aproape 500 de comunităţi din 8 judeţe.  (N.D.)

Scrisoare deschisă către autoritățile din Vaslui, pentru o comunicare transparentă pe perioada pandemiei